Co powinno się wiedzieć o używaniu rolek grawitacyjnych w UTB?
Ważnym elementem wyposażenia większości firm zajmujących się produkcją oraz spedycją, składowaniem oraz sprzedażą wysyłkową są wydajne i bezpieczne systemy transportu wewnętrznego, pozwalające na sprawne przemieszczanie ładunków w obrębie hali, linii produkcyjnej czy powierzchni magazynowej. W zależności od sytuacji w tym celu mogą być wykorzystywane urządzenia o różnej specyfice działania i konstrukcji. Najczęściej w tym celu wybiera się przenośniki taśmowe, sprawdzające się przy szerokiej palecie towarów od produktów żywnościowych po kruszywa albo transportery rolkowe idealne do elementów o większych rozmiarach oraz wszelkiego typu pudeł, skrzynek czy innych opakowań o możliwie regularnych kształtach. Działanie infrastruktury tego rodzaju bazuje zwykle na wykorzystaniu różnego rodzjau bębnów lub wałków np. rolek grawitacyjnych. Przyjrzyjmy się temu nieco bliżej.
Jakie rozwiązania techniczne stosuje się w przenośnikach?
Przenośniki mogą być wyposażone w pasy bezkońcowe, jak w przypadku urządzeń taśmowych albo zespoły odpowiednich rolek. W pierwszej sytuacji pas jest zakładany na bęben napędzający oraz zwrotny, a także napinany przy pomocy specjalnych rolek. Jego ruch możliwy jest za sprawą sprzężenia ciernego między bębnami a wewnętrzną powierzchnią pasa. W drugiej ładunek porusza się bezpośrednio na znajdujących się w małej odległości od siebie rolkach. Może to następować dzięki nachyleniu powierzchni transportera pod niewielkim kątem, co pozwala na ruch powodowany siłą grawitacji i bezwładnością albo w wyniku pracy rolek napędzających, które obracają się, ponieważ napęd przekazuje im przekładnia zębata albo cięgnowa.
Jakie są zalety systemów grawitacyjnych?
Przenośniki rolkowe grawitacyjne są powszechnie wykorzystywane, ponieważ pracują znacznie ciszej niż wersje napędzane, a przy tym nie potrzebują połączenia z jednostką napędową, co zmniejsza zużycie energii. Minusem jest brak możliwości szybkiego zatrzymania ładunku w razie takiej potrzeby oraz precyzyjnego rozmieszczenia kolejnych elementów na przenośniku.
Komentarze
Bez komentarza w tej chwili!
Zostaw swój komentarz